čtvrtek, června 07, 2007

Roming

Roming (csfd, imdb, www) patří k filmům, které mě zvedají ze židle a u kterých se mi chce brečet. Bohužel ze židle jsem se zvedl po filmu díky tomu, abych začal na monitor ječet :“vrať mi ty dvě hodiny!“ a k slzám mě dohnal tragický stav české kinematografie v novém tisíciletí.
Snímek se těžko zařazuje do nějakého žánru ,ale pohybuje se mezi trapnou komedií a českou road-movie (i když asi každý chápe, že bude rozdíl mezi vysmátým Road Tripem amerických zlatomládežníků a okružní cestou snědších spoluobčanů na zrezlým náklaďáků). Celý film je postavený na ošuntělých vtipech, ze kterých přímo vyzařuje inspirace naším národním pokladem – serií Kameňáků. Navíc je celý děj založený na těch nejhorších strereotypech o Romech. Takže všichni čeští černoši jsou nezaměstnaní, hrají dobře na hudební nástroje, mají prožraný játra alkoholem a živí se zásadně kradenou drůbeží a rybami. Režisér Jiří Vejdělek asi poctivě studoval Máchovy Cikány jako pravý obraz Romů v dnešní společnosti.
Samotnou katastrofou se zdá herecké obsazení. Člověk potká víc Romů na hlaváku, než uvidí za celý film na plátně. Jednou z hlavních rolí dostal Marián Labuda, který bohužel nedokázal potlačit svoje nadšení z krásného českého přízvuku z Obsluhoval jsem anglického krále, a tak celý film spisovně vyslovuje a distingovaně frázuje jako profesor lingvistiky.
Naprostým rektálním vředem v hereckém světě je výkon Vítězslava Holuba (aka Jura), který by zasloužil cenu útěchy cvrčovického ochotnického festivalu. Navíc je jeho umělecká impotence podpořená amatérsky napsanou rolí nesympatického cikána-vysokoškoláka-intelektuála.
Naproti tomu několikanásobně zlepšuje film zapojení Bolka Polívky (buranský ujo Stano), který dokáže piča nebo šulin upravit do každé věty a do každého slovního druhu, navíc od něj to zní přirozeně a celkem vtipně („To dřevo je plný těch sraček ze vzduchu a moc to kurva fajruje, rozumíš? Takhle horkej oheň nikdy nebyl“). (Podívejte se na ukázku tady.)
Děj je celkově jednoduchý – tři výše zmínění jedou na výlet do nějaké vesnice, aby tam Juru oženili, protože to jeho otec kdysi dávno někomu slíbil. Cestou se k nim připojí parta muzikantů a krásná cikánka Bebetka, navíc je celý příběh prokládaný neuvěřitelně nudným a tragicky zpracovaným příběhem cikánského krále. Vyvrcholení filmu přijde s výbuchem vétřiesky na jezeře ala Kobra 11, který musel dle kvalit filmu pohltit minimálně polovinu rozpočtu.
Dohromady dávám snímku tři hvězdičky z deseti. První za výborný herecký výkon Bolka, druhou za velmi bujné tvary Evy Leinweberové, která se v naprosto nesmyslné scéně vysvleče a za celý film řekne asi 10 slov, a konečně třetí hvězdu dostane podmínečně režisér Jiří Vejdělek za slib, že už nikdy v životě nenatočí žádný film.

13 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

ja myslim, ze si rasista

tetraFejla řekl(a)...

Jó, Stane, recenze ti dycky šly. Na tvé doporučení film určitě shlédnu, hlavně kvůli té druhé hvězdičce. Jen mi, prosím, napiš, ve které minutě dojde k té naprosto nesmyslné scéně, abych zbytečně neztrácel čas.

Anonymní řekl(a)...

Já myslím, že jsi to napsal moc pěkně.
Hlavně mě teda nadchla věta začínající "Naprostým rektálním vředem v hereckém světě....".

STEN řekl(a)...

svanca: ja? a rasista? cetl jsi to vubec poradne? ;)

Anonymní řekl(a)...

sten: cetl. poradne. nadavas tam na cikany. myslim, ze si rasista.

STEN řekl(a)...

svanca: Jediny, co kritizuju, je hrozna uroven toho filmu, ktera navic podporuje predsudky vuci Romum. To ze je rasismus?

Anonymní řekl(a)...

no jo švančo přesně, to je tak, když si někdo v týhle zemi plný předsudků a nenávisti "dovolí" natočit něco o cikánech, příjdou Stenové a jiní a rovnou to shodí, rasisti.

Anonymní řekl(a)...

sry stene, já si taky myslím že si rasista

nebo já to spíš vím

zeptejte se kuby š., ten sice film ještě neviděl, ale protože _není rasista_ určitě se mu líbí, není pravda?

toto je rasistický blog

Anonymní řekl(a)...

rasisticky, to bylo to slovo, ktere jsem hledal.. a nasel

STEN řekl(a)...

Ano, presne tak bych se popsal. Prave si vesele zkousim hajlovani, sem tam si neco prectu z Gobineaua, vyrvavam z balkonu "Cunek forevr" a zoufale se bojim leta, abych se nahodou neopalil.

standby řekl(a)...

ja sem ho nevidel,ale taky se mi moc nelibil.ale urcite bych o nem mohl rict vic nez kuba stefka s ondrejem,kteri ho videli.no moc se mi nelibilo,jak tam tancili,to sem zrovna videl,vubec to nebylo cikansky,rozhodne ne tak cikansky,jak tanec nejmenovaneho roma na kromerizskych sladech minulou sobotu,kvuli kteremu sem musel uskromnit svoje vystoupeni,aby me potencialni svancove a hebove nenarkli s rasismu.tanec a hudba,o tom to ma byt a je a v tom filmu prave nebylo.nebo jo?tak ja na to mrknu...

Anonymní řekl(a)...

a tak se mi to libi, konecne, kuba hodnoti film zcela nezaujate, beztoho aniž by film videl, což je podle me jediná cesta k zcela objektivnimu hodnocení, kubo dekuji, na tve doporuceni se asi take podivam, i kdyz jiz vim, ze nemam cekat mnoho.
Sten: aspon ses priznal, to se ceni

irigi řekl(a)...

Naprostým rektálním vředem v hereckém světě je výkon Vítězslava Holuba

A hele! Tak přesně takovým větám jsem v češtině nerozumněl ;-)