úterý, října 14, 2008

Co je novyho pod barcelonskym sluncem

Trabajo. Mam praci, kde mi plati za chozeni po cool obchodech s hadrama v centru Barcelony. (=To jsem vzdycky chtela delat..;) Ve skutecnosti jde o roznaseni promo letaku na diskoteku, ale coz, ty hadry (za jeste nevydelanou vyplatu) si koupim tak jak tak! Dalsi plus je, ze jsem se diky tomu naucila orientovat v centru (uz bez mapy) a pak jeste asi tri vety v espanol, ktery k tomu potrebuju.

Español. Da se rict, ze jsem udelala velky pokrok.), coz je ale hodne relativni, resp. da se popsat jako pokrok od nuly k jakestakes kazdodenni koktave komunikaci. Coz je fajn pro navazovani novych kontaku, ptz jakmile lidi ve skole zjisti, ze jste erasmak, ktery si nevi rady, hned zapredou konverzaci, horsi je to v zapojovani se do intelektualnich debat v hodinach, kdy rozumite akorat tak vete "Entendeis la idea?". Takze je fajn mit jednou tydne predmet v anglictine, kde se zase citite jako normalni clovek, ktery se umi vyjadrit. Stejne tak pri konverzaci s ostatnima erasmakama, kdy sice vite, ze byste meli "practicar espanol", ale v nekterych situacich je potreba byt zase sam sebou - napr pohotovy nebo vtipny.) - a ne byt porad na jazykove urovni maleho ditete, ze..

Català ... nam vsem cizincum pekne stezuje zivot. Je sice fajn byt hrdy na svoji "zemi" (We are not in Spain, we are in Catalunya!!), jazyk a kulturu a necitit se jako soucast Spanelska. Ja jim to neberu. Ale proc to kua musi cpat vsem, kdyz je Barcelona tak kosmopolitni mesto? Kor zahranicnim studentum, kteri prijeli studovat v kastilstine?? Oukej, vsichni jsme vedeli, do ceho jdem, ale porad jsme doufali, ze se bude dat najit vic predmetu v castellano. Cela uvodni prednaska erasmakum (kterou jsem zaspala) byla pry o tom, ze se mame snazit ucit katalanstinu, abysme rozumeli.. uzitecna rada.) Mmch, katalanci jsou obcas fakt magori. Bezny obrazek v centru naseho kampusu: sedim v kavarne a zniceho nic typek prede mnou bere stafle a leze na hlavni budovu, aby tam v klidku a beze spechu zacal sprejovat propagandisticka hesla typu Libertat! nebo Viva Franki!, pripadne Viva Che!.

Escuela. Co obnasi prvni dva tydny poctiveho erasmaka ve skole? Denne v prumeru 9 hodin ve skole, abyste navstivili co nejvic predmetu a zjistili, jestli jsou "dobry". To znamena pobihani po kampusu > fakulte > hledani spravnych trid, predmetu a skupin. Pak dosednete na zidli, zeptate se souseda, jestli je hodina v CAST nebo CAT, kdyz rekne, ze nevi, ptz to je prvni hodina, tak s ocekavanim sledujete profesora/-ku, na co by tak mohl-a vypadat a pak spusti....... Kdyz je to v CAT, obvykle to zjistim az tak po 5 minutach, ptz zezacatku jsem byla zvykla nerozumet nikdy nic. Casem jsem se naucila identifikovat nektera pochroumana ESP slovicka, takze od te chvile to vzdavam a bud se vyplizim ze tridy hledat alternativni predmet anebo si delam vlastni veci.
No a kdyz je to v CAST... tak je to male vitezstvi. Ale porad jeste neni vyhrano! Zalezi na tom, jestli lze lektorovi rozumet i presto, ze mluvi v esp,) a pak hlavne jestli jste schopni splnit prace/zkousky, ktere zada a pokud v tomhle vsem uspeje, nasleduje individualni kostrbaty rozhovor s pouzitim psich oci, jestli by ty zkousky jako eventualne treba neslo napsat v inglés...co?:/ A kdyz jo, tak to je teprve vyhra!.)

Coral. Rozhodla jsem se chodit do sboru. Rekly mi o tom spoluzacky z fakulty, ze je to dobry, at se pry prijdu podivat.. Tak jsem sla. Nejdriv jsem nechapala, ptz jsem prisla pozde a oni uz v plnem proudu provadeli nejaky tanecky a hry, neco na zpusob - uvodni hodina = "budeme se poznavat". Pak jsme se rozdelili na mazaky a novacky, kteri silne prevazovali (dohromady tak 50 lidi). Furt neco vykrikovali, moc jsem se nechytala a muj zmateny pohled zrejme zachytil jeden z mazaku a tak na me za trest ukazal prstem a vytahl pred celej ten dav. Pak teda konecne poznali, ze jsem extranjera .) A at teda zazpivam neco cesky. Prvni, co me napadlo, byla samozrejme ceska hymna. Tak jsem se to z toho chraplaku (- o tom potom) snazila vytahnout do prijatelnych vysek a nejak to tresoucim se hlasem zazpivala.) No co vam budu povidat,... potlesk byl veliky:) :) A pak jsem to jeste musela prelozit. No legrace.

Lo siento, no puedo hablar.. a to nejen kvuli me neznalosti spanelstiny. Uz to nejde vubec, pac jsem jaksi ztratila hlas. A ne, neni to tim, ze bych moc kalila, naopak, je to tim, ze moc chodim do skoly! Travit cele dny ve tridach nebo dopravnich prostredcich plnych chrblajicich lidi, nedostatek spanku a stres..! To neni zdravy. Mnohem horsi zatez nez nejaka ta kalba. Tak aby toho nebylo malo jsem si za odmenu dala takovy dve lehky o vikendu, no a na te sobotni jsem najednou prestala mluvit (ti, co byli na Jablunce pred x lety pritomni me interpretaci pisnicek Moldy Peaches a nasledne ztrate hlasu si mozna vzpomenou, o cem mluvim).. Takze se ted kuryruju, ale ne moc, ptz bolest uz presla a uz mi zustal jen "sexy" chraplak, kterym obcas vydesim prodavace v obchode.

Fiestas. Co se tyce kulturniho vyziti predtim, nez se mi prihodila ta vec se skolou a hlasem.), v BCN probihala jeji asi nejvetsi fiesta - "La Mercé", coz ma puvodne nejaky tradicni puvod/duvod, ktery mi nikdo poradne neobjasnil, krom toho, ze poradaji pruvody s obrima panackama a taky se stavi na hlavu, resp. po sobe splhaji a tvori takovy ty human towers (castellers), pro party people ale Merce znamena v prekladu hlavne 5 dni gratis koncertu, kam se podivas - vsude v centru -openairy a obcas takovy lahudky jako Primal Scream (fakt zadara!! i s pridavkem) nebo The Do, co tu ted leti.. ;)

Pokracovani, az bude zase co zajimavyho sdelit.

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

zuzko, ve scence se sborem jsi prozila moji nejcernejsi muru, respekt!

Mac řekl(a)...

dokonce i s inovacemi, dekujeme:)

standby řekl(a)...

mne se libi, jak se tim pribehem prolina tema ztraty hlasu. pri vzpomince na jablunku si te fakt nedokazu predstavit jak jeste zpivas ceskou hymnu padesati spanelum:) takze taky respekt! a jakej stres prosimte muze clovek ve spanelsku na erasmu zazivat?:)

Anonymní řekl(a)...

standby: stres ze zpivani pred padestati spanělama :)

suzan řekl(a)...

standby: to je nefer, nikdo mi neveri, ze na erasmu ve spainu se taky musi studovat..)

standby řekl(a)...

nefer je, kdyz si jeden clovek nemusi ani shanet na svehle lednicku, protoze mu tak fuci oknem (potraviny pak staci dat na parapet) a pritom se nekdo druhy cachta v teplych vodach stredomori, protoze si tuto aktivitu musel zapsat jako povinny volitelny predmet. to je nefer.