neděle, července 29, 2007

Buran na cestách (voljům uan)

Děkuji vám kamarádi a přátelé za tucty vřelých emailů a zpráv, zda se mám v Indii dobře. Kdybych měl jejich počet zaokrouhlit na desítky, tak bych se dostal k rovné nule, protože jeden jediný Jimmy mně sám o sobě napsal zprávu. Nicméně mě se tak lehce nezbavíte a chtě nechtě budu zabírat místo na blogu samolibým seriálem o životě v Indii.

Díl 1: Doprava

Čekal jsem hodně, ale doprava v Indii je mazec nejvyššího stupně. Po ulici se pohybuje naprosto všechno, co si dokážete představit a ještě několik věcí nepředstavitelných. Samozřejmostí je solidní základ tisíců starých, starších a historických aut, mezi kterými se sem tam mihne elitářská Octavia. Naprostým fenoménem jsou skútry a motorky, které se proplétají naprosto vražedným způsobem a když už to nejde jinak, tak se valí na tom dvoustopém ďáblu po chodníku. Veřejná doprava se tu považuje za prostředek pro póvl a tak se většina Indů přepravuje pomocí rikš, která má dvě varianty. Cyklorikša je (nečekaně) upravené kolo na tříkolku, na jehož zadním konci sedí několik lidí na nestabilním bidýlku. Motorikša se naproti tomu skládá z jednoho otrlého řidiče, který jede zásadně stylem plná brzda nebo plný plyn, polosériového hybrida motorky a bakelitového obalu a cca tuny hinduistických nálepek, vyřezávaných sošek a jiných relikvií. Nehledě na to, že tento upravený fechtl nejede víc než 50km/h, chrlí do okolí tolik zplodin jako větší neodsířená tepelná elektrárna. Samozřejmou výplní prostoru jsou cyklisté (tento sport je v Indii stejně bezpečný asi jako volný pád bez padáku), neohrožení chodci a široké spektrum zástupců živočišné říše. Posvátné krávy, na kterou se nesmíte ani zle podívat natož ji odstraňovat ze silnice, osli s nákladem, povozy s velbloudy, koně, toulaví psi a výjimkou není ani slon nebo opice.
A teď k pravidlům silničního provozu: Po třech týdnech usilovného zkoumání jsem objevil jenom dvě a navíc pouze doporučujícího charakteru. Většinou se jezdí vlevo a ve dne (ne už v noci) se stojí na červenou. Zbytek už funguje úžasným samoregulačním mechanismem, kdy jede na křižovatce ten, kdo jede. Často se ale uplatňuje pravidlo většího (silnější pes mrdá), což má svoje opodstatnění – když se na vás řítí autobus zleva, tak mu na motorce rádi dáte přednost, i když si myslíte, že byste měli jet vy. Po kontaktu s tím plechovým monstrem si budete moci stěžovat tak u svatého Petra.
Takovým pojítkem, které vše drží pohromadě bez nehody, je všudypřítomné troubení. Řidič troubí, když se blíží ke křižovatce, když má někdo uhnout, když potká známého a hlavně když musí každých 50m vyzkoušet klakson, zda náhodou nepřestal fungovat.
Samostatnou kapitolou se zdají bezpečnostní pravidla. Indové prozatím neobjevili vynálezy moderní doby jako je blinkr, pásy a často ani světla. Když už někdo vlastní pekelnou věcičku ze západu, jako třeba helmu, s oblibou ji nenosí při jízdě na hlavě, ale bezpečně pověšenou na rameni nebo lokti. Též tito jihoasiaté plní dopravní prostředky na maximální míru, proto se na motorku bez problémů vleze táta, máma, starší syn, mladší dceruška a kojenec. Do džípu se naskládá (či pověsí ven) kompletní hokejový tým a pasažéři jednoho autobusu by se dali počítat ve stovkách, když zvláště oblíbené je cestování open-air na střeše, lidové zvané „horní třída“.
Asi se nikdo nebude divit, že dopravní policie tady má nulovou autoritu, zvláště když její jedinou pravomocí je pozorování ruchu na křižovatce a výzbroj je tvořena australským honáckým kloboukem, a jednou středně dlouhou bambusovou tyčí.
Tak to by byla doprava, omlouvám se za rozsah. Méně gramotnější či línější fandové emaracany se mohou podívat na video.
Mimochodem můžete mě obšťastňovat dalšími zprávami na mém indickém mobilu +919916897427 nebo na haba.stanislav@centrum.cz


10 komentářů:

STEN řekl(a)...

Pěkný zážitek jsem dostal cestou z letiště, když mě můj buddy vyzvedl na motorce. Takže jsme na tom superbiku jeli sice jenom dva, nicméně on před sebou držel můj malý desetikilový batoh. Já jsem měl na sobě velkou krosnu, někde metr za mnou vlál foťák, který si normálně střežím jako oko v hlavě, ale teď jsem měl životní strach jak o oči tak o hlavu, a nakonec kdesi v dáli za mnou vlál květinový věnec, který jsem dostal na uvítanou. Obzvlášť veselé bylo přejíždění retardérů, které ty se v Indii nijak neoznačují a prostě je napříč silnicí hrb z asfaltu. Takže když jsme na tento nečekaný útvar v plné rychlosti (jak jinak) najeli, začal jsem i s celou výbavou chvíli levitovat nad a za motorkou a pak jsem se zázrakem čehosi chytl a pokračoval s loučením s tímto světem.

Felix řekl(a)...

Cha. Paradni video Stane. Je dobre zese ti tam libi. Uz si aspon dostal sracku?

Nika řekl(a)...

stene, veris mi ze sem na tebe myslela?:)fakt, i sem ti chtela napsat, no neva, paradni:)strasne sme se smamcou nasmaly,doufam ze ses uplne okej, a co ta tvoje prace a bydleni, no uzivej:)papa

Anonymní řekl(a)...

standa i miss you

Anonymní řekl(a)...

Tak jak vidim, nic se za ty dva roky, co sem se tam snazil delat poradek, nezmenilo. Na ceste z letiste je prosluly obrovsky retarder, pry nejvetsi Dilli. Kdyz jsme ho prejizdeli autem, tak se v polovine zaseklo a se skripenim zase sjelo dolu. Jezdi Tatou. Hoj.

STEN řekl(a)...

Vlasta: Neboj o strevnich zalezitostech bude zvlastni prispevek s barvitymi popisy, ktere by literarni terorie nazvala subjektivni liceni.
Kotrbanker:Jezdim Tatou bez taty. Takovy indicky tank pro vice osob.
Vsichni: Diky za zpravy.

tetraFejla řekl(a)...

Hehehe, parádní příspěvek, parádní video. Trochu jsem ale počítal: v Indii v roce 2000 zemřelo na silnicích 78,911 lidí z celkového počtu 1,027,015,247 obyvatel, tj. asi 88 mrtvých na milion obyvatel. V ČR v roce 2000 zemřelo na silnicích 1,336 lidí z celkového počtu 10,266,546, tj. přesně 114 mrtvých na milion obyvatel. Interpretaci těchto čísel ponechám na laskavém čtenáři.

STEN řekl(a)...

Laskavý čtenář za 3 týdny viděl jenom jednu nehodu, která navíc vypadala jako několik týdnu stará a vraky prostě jenom nikdo neměl zájem uklidit. Nicméně když už na to jdeme statisticky (čau Ševo),tak by asi bylo nejlepší zohlednit stupeň urbanizace (ČR-75%, Indie 29%) a pak nám ta indická realita vyjde trochu hrozivější - 269 mrtvých na milión obyvatel (Česko - 174).

Anonymní řekl(a)...

Sten, přesně tak.

Felix řekl(a)...

Podle informací ministerstva zahraničních věcí je v indii cca 3,34 mil km silničních komunikací, podle informací minsterstva dopravy bylo v roce 2005 v České republice 56 943 kilometrů silničních komunikací. Ve srovnání s počtem obyvatel podle ministerstva zahraničí a českého statistického úřadu připadne v Indii 319 obyvatel na kilometr silniční komunikace, zatímco v České republice zhruba 187 obyvatel. Statistiky o počtu aut v Indii jsem nikde nenašel. Z celkové silniční sítě je v Indii cca 65 600 kilometrů dálnic oproti našim 564 v roce 2005, což je v poměru k počtu obyvatel 1 kilometr dálnice v ČR ku 0.89 kilometrům dálnice v Indii na stejný počet obyvatel. Jak ovšem píše MZV, na těchto indických dálnicích nelzedosahovat takových rychlostí jako v Evropě.