sobota, srpna 27, 2005

Příloha "Čtení na zbytek léta"

Konec prázdnin na dohled a zaslechl jsem nějaké zvěsti o tom, že se začínáte nudit. Připravil jsem pro vás pozdně prázdninové překvapení a nascanoval pět povídek, které patří mezi mé nejoblíběnější. Doufám, že ti gramotní z vás si časem aspoň nějakou přečtou, ale netroufám si ani odhadnout jak tahle akce dopadne. Přečtete-li něco a bude-li se vám to nedejbože líbit, nešetřete komentáři. Čtení přece jen zabírá čas a vyžaduje víc mentální činnosti než koukat celé dny na Přátele (friendly fire do vlastních řad). Zařadil jsem pět různých žánrů, snad se pobavíte.

EROTICKÁ | Dahl_1984.pdf | 961 kB | Roald Dahl, "Velká rošáda", in: Milostné rošády, Praha: Odeon 1974, překlad Jana Koblížková. Na začátek téměř erotická povídka od amerického povídkáře Roalda Dahla (v kinech můžete aktuálně zajít na Burtonův film Karlík a továrna na čokoládu, který je natočen podle Dahlovy knihy pro děti). Jako všechny jeho povídky i tahle obsahuje smrtonosnou pointu, tentokrát útočící na mužskou ješitnost. Všichni chlapi totiž přece vědí, že dvě věci umí výborně: řízení auta a víte co.
HORROROVÁ | Bradbury_1989.pdf (356 kB) | Ray Bradbury, "Zástup", in: Kaleidoskop, Praha: Odeon 1989, překlad Tomáš Korbař. Bradbury je známější jako spisovatel science fiction, ale napsal i celou řádku horrorových povídek. Ve sborníku Kaleidoskop je jim věnovaná hned první část "Hrůza a děs" a kromě notoricky známých textů jako "Kostra" nebo "Malý vrah" zahrnuje i děsivou historku o čumilech u havárií "Zástup". Nedávno jsem ji mimochodem viděl bezostyšně vykradenou v nějakém béčkovém americkém horroru, ve kterém mám pocit hrála Christina Ricciová.
FANTASTICKÁ | Borges_1989.pdf | 352 kB | Jorge Luis Borges, "Babylónská knihovna", in: Zrcadlo a maska, Praha: Odeon 1989, překlad Kamil Uhlíř. Klasická povídka klasika jihoamerické literatury, která patří k povinné intelektuální výbavě každého humanitně orietnovaného vysokoškoláka. Mimořádně inspirativní čtení. Pokud mu přijdete na chuť, doporučuji sáhnout po ještě komplexnějším sborníku Nesmrtelnost, který vyšel nedávno a shrnuje všechny Borgesovy v češtině vydané texty.
VĚDECKO-FANTASTICKÁ | Resnick_2002.pdf | 884 kB) | Mike Resnick, "Protože i já se dotkla nebe", in: Kirinyaga, Frenštát p. R.: Polaris 2002, překlad Petr Caha. Pokud ještě pořád považujte scifi za přiblblé čtení pro teenagery, přečtěte si tuto povídku, která pochází z cyklu o utopické společnosti obývající planetku Kirinyaga. Resnickova sbírka povídek na toto téma je podle mě nejlepší scifi knihou, kterou jsme kdy četl. Vychází z jednoduchého přepokladu: v blízké budocnosti bude možné vytvářet obyvatelné planetky, na kterých by menšinové skupiny mohli žít přesně podle svých cílů a potřeb. Resnick popisuje utopii kikujskou, která odmítá běloškou kulturu a snaží se žít co nejtradičnějším způsobem. Jedna z nejsmutnějších povídek, která kdy byla napsána.
DETEKTIVNÍ | Dahl_1986.pdf | 323 kB | Roald Dahl, "Skopec na porážku", in: Jedenadvacet polibků, Praha: Mladá fronta 1986, překlad Jaroslav Kořán. Závěr patří opět Dahlovi, tentokrát ale detektivnímu příběhu variujícímu téma dokonalé vraždy. Mnohem slabší verzi můžete najít v některé učebnici Headway.
Všechny texty jsem nascanoval na 300 dioptrií a kompresoval do poměrně malých a kvalitních PDF souborů. K přečtení budete potřebovat prohlížeč Acrobat Reader. Povídky si lze jednoduše vytisknout, pro maximální kvalitu doporučuji zatrhnout "Fit to Printer Margins".

14 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

4f: az konecne zvladnu celou abecedu, tak si neco z toho urcite prectu..

rdw: ale, ale:) takze arkticky opice te jeste nepustili? tak ja teda taky pridam jeden link, kdyz uz su na tom blogu hudebnich piratu. stahujte, osa uz je za dverma! http://www.megaupload.com/?d=18V6LZE9

Mac řekl(a)...

ja uz se na pratele moc nedivam, nahodou sem ted podle jisteho tajemneho b. uplnej knihomol

suzan řekl(a)...

4F: tak uz jsem stihla Velkou rosadu a nezklamalo me to - fajn cteni jako obvykle s necekanym koncem. mam jeho knizku Ten Short Stories, a ve Switch Bitch byla jedna uplne paradni povidka co si pamatuju doted. ale nevim jestli to byl The Visitor nebo The Great Switcheroo. necetl jsi neco z toho?

Nika řekl(a)...

Tak sem dala erotickou- ta byla opravdu vyborna, nejvic se mi ale libila detektivni,coz se dalo u me cekat.. a Bradbury- no totalne jsem se bala. Do Borgese jsem se pokousela zacit nejmin ctyrikrat a nikdy se mi to nepovedlo, takze ani ted s babylonskou knihovnou mi to neslo:(

tetraFejla řekl(a)...

all: Kua lidi vy fakt čtete? Jsem na vás pyšnej, jen tak dál!

r^đ!w & svanca: Toto měl být po dlouhé době příspěvek bez hudby a bez chlastu. A vy jste to zkazili. ;-) No a co AM, už mají desku? Anebo pořád jen hraji v nějaké sheffieldské garáži?

suzan: Já četl jen nějaký český výběry, anglicky jsem to nikdy neměl v ruce, takže nepomůžu.

elishe: Thanx hon'.

nika: Borges je težkej těžkej, ale mám ho děsně rád. A co Resnick? Četl to někdo?

Anonymní řekl(a)...

4F: az doctu UEca a prohlidnu do detailu vsechny stripy Batmana: Ticho(vim, co chces rict:),tak si tvoji naservirovanou lahudku vychutnam.brej napad,pal!

(kali dneska nekdo?ozvete se!)

Anonymní řekl(a)...

rdw: https://s12.yousendit.com/d.aspx?id=26IT3O4F6W0Z32FXBH4X2AJLW8

Nika řekl(a)...

REsnicka sem taky nakonec cetla:)moc me to nelakalo to tema nemam rada, evdecko-fantasticky, ale pribeh byl nadherny a smutny

tetraFejla řekl(a)...

Děcka jste zlatí. Ten Resnick je parádní, někdy sem dám ještě jednu jeho jinou povídku "Manamouki". Borgese fakt vysvětlovat nechci; sám si nejsem jistý, jestli mu rozumím. A Mojmo, ehm ehm, 182 na 80. Jde to? ;-)

standby řekl(a)...

moja:taky nekde kopes s krumpacem?

standby řekl(a)...

jednyyyyyy startkyyyyy.sou moc dobryyyy(kour,vorel,1991)
rada: ne.spis naopak.

zuzkav řekl(a)...

Ja jen chtela, ze Dahla znam a naprosto zboznuju ale mozna jeste lepsi nez be tyhle knizky je Muj strycek Oswald...Jinak ted budu doma, tak se na ty ostatni zitra vrhnu!

Anonymní řekl(a)...

kde jsou ty doby, kdy studenti do jednoho odvrhovali povinnou cetbu, co jim ucitele pod nos podstrcili? kde, ptam se.. dneska se snad ani nemuzou dockat, az si prectou dalsi povidku! ja a victorie beckhamova svorne tvrdime "nikdy jsem neprecetla ani jednu knizku a jsem na to pysna"

tetraFejla řekl(a)...

zuzkav: Strýčka Oswalda jsem kdysi v pravěku četl, ale moc si to nepamatuji; není to náhodou o tom, jak objevili zázračné afrodisiakum a snažili se získat spermie dobových celebrit?

svanca: A co tohle?