úterý, dubna 26, 2005

... neco k humanitnim vedam ...

Nedavno jsem narazil na zajimavy clanek, na ktery me upozornil jeden muj kamarad. Nevim do jake miry se da verit Britskym listum, ale tenhle clanek mi prijde docela seriozni - a znacne sokujici. Pokud ale mate sociologii a filozofii opravdu ze srdce radi, tak mozna radeji delejte, ze tenhle prispevek nevidite :)

http://www.blisty.cz/2005/4/25/art23080.html

17 komentářů:

Unknown řekl(a)...

Tak sem si ten clanek precetl, ale ze bych byl chytrejsi rict nemuzu :)

Vojt řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
zuzkav řekl(a)...

britské listy povazuji za dost duveryhodny zdroj na to, aby si neco vymyslel, takze bych verila i tomuto clanku.Nejvic me zaujal ten posledni odstavec-to, ze necemu nerozumim neznamena ze jsem totalni idiot.Vzdy budou lide, kteri s vemi odmitnou diskutovat jen proto,ze nerozumite tomu, cemu oni zasvetili kus zivota.Na druhou stranu, clovek by mel z kazde oblasti alespon neco vedet, neni nic horsiho nez superspecializovany blb

Anonymní řekl(a)...

já ze všech oblastí nevím vůbec nic. počítá se to ?

tetraFejla řekl(a)...

Konečně něco z filosofie, tak stylově odpovídám rovnou z katedry filosofie. Mně připadá ta Sokalova aféra hrozně vtipná, opravdu se mu podařilo šlápnout spoustě lidem na kuří oka. Sokal se svým kamarádem Bricmontem vydali o něco později knížku Intelectual Impostures (něco jako "intelektuální podvody") a v té na konkrétních příkladech z filosofie 20. století ukazují, že (mnozí) filosofové prostě plácají páté přes déváté a spoléhají na to, že jim nesrozumitelnost zajistí zdání velké moudrosti a hloubky. Nebyl bych ale skeptický a neházel bych jako irigi přes palubu celou filosofii a sociologii. Sokal kritizuje jen jednu její populární část známou jako poststrukturalismus nebo postmoderna. Jedná se většinou o francouzské myslitele a Frantíci si to taky správně vyložili; v Le Nouvel Observateur dokonce vyšla dost naštvaná opdověď potrefených hus s názvem "C'est la guerre". Já jsem si kdysi se Sokalem psal a on mi potvrdil můj názor, že podstatná část (empiricky orientované) sociologie a určitá část (anglofonní) filosofie je zajímavá a užitečná. Chyba proto není v sociologii a filosofii, ale ve Francouzích. :-) A to mi nahrává, protože jsem to už chtěl napsat dávno: Svět bude mnohem lepší místo k žití, až bude po Champs-Élysées šlapat okovaná bota amerického vojáka. :-)))

Na závěr pár nactiutrhačných vtípků na adresu kontinentálních filosofů; jedná se o hesla z Dennetova Filosofického lexikonu, který bere příjmení filosofa jako běžné slovo a snaží se vysvětlit jeho význam. Asi to bude jen pro zasvěcené, celý text najdete zde a můj částečný překlad zde.

derrida. Ze starého francouzského nesmyslného popěvku : "Tralala derrida, lalala lalala derrida hej." (Jacques Derrida, francouzský poststrukturalista)

foucault, m. Nesmysl, šílená chyba. "Obávám se, že jsem udělal do nebe volající foucault." (Michel Foucault, francouzský poststrukturalista)

heidegger, m. Těžké zařízení pro vrtání hlubokých vrstev substance. "Je to tak hluboko, že budeme muset použít heidegger." (Martin Heidegger, německý fenomenolog)

tetraFejla řekl(a)...

PS: Doufám, že jsem všechny ty francouzské termíny napsal správně. Každopádně jsem udělal chybu v angličině, auvajs - Intellectual. :-(

standby řekl(a)...

Odpověď „vůbec nerozumím tomu, co říkáte“ už v moderních časech nemusí signalizovat diletanta, nýbrž naopak - vysoce inteligentního člověka dbalého své duševní hygieny v časech informační revoluce.

takze: "vubec nerozumim tomu,co rikate". ahhhhhh dusevni hygiena, meli byste to taky zkusit ;)

Anonymní řekl(a)...

4(???)F: ad derrida a spol: dost vymazlenej matros!:) doufam ze si to zapamatuju a budu na to balit holky! (hlavne v rumunsku:)
irigi: neco podobnyho o vedach prirodnich tady: http://lidovky.centrum.cz/akademie/clanek.phtml?id=347140

Anonymní řekl(a)...

shodou okolosti jsem nedavno cetla podobny clanek tady .blaboly se asi daji s trochou snahy udat v kazdem oboru, nemusi to byt jenom humanitni pavedy. Tak me napada otazka, jak muze clovek takovej blabol rozpoznat, kazdej ma prece hranici chapani nekde jinde, a to, co ja nechapu ja treba jiny lidi chapou. Ostatne stava se mi to pri cteni sociologickych ucebnic casto, ze se mi zda, ze nekteri autori musi byt paranoidni, kdyz dokazou najit souvislost i tam, kde me by to ani ve snu nenapadlo.Asi nejde vsecko co nechapu zahodit s tim, ze je to nesmysl, tak ja nevim...

Anonymní řekl(a)...

kua to je za posledni tyden uz podruhe, ja nejsu jenom mala, ale este navic aj pomala

Vojt řekl(a)...

Po chvíli hledání se mi podařilo najít originál Sokálův článek. Je v angličtině, tak si můžete prověřit své jazykové schopnosti :)


www.physics.nyu.edu/faculty/sokal/...

Anonymní řekl(a)...

elina: promin. a kua se nerika:)

irigi řekl(a)...

Diky za odkaz na SCIgen - nedavno jsem ho taky nasel a chtel jsem ho sem dopsat, ale uz jsem byl predbehnut. :) Je spis uzasne, jak verohodne se programem psany text muze tvarit - vubec se nedivim, ze se pres zbeznou kontrolu na vedeckou konferenci dostal. Dokonce jsem slysel (odkaz bohuzel nemam) o programu, ktery autori nechali vygenerovat nejakou povidku, (nebo mozna jeste spis poezii) a tu poslali do literarni souteze. Vytvor programu se umistil na prednich mistech - at zije vypocetni lingvistika! Neco jineho je samozrejme, kdyz je Sokalova prace prelozena do nekolika jazyku, ale jak rikam - podrobnosti nemam.

Jinak ale samozrejme, jak by se mohlo zdat, rozhodne nehazu celou filozofii a sociologii pres palubu - maji i skutecne zajimave a uzitecne casti.

Anonymní řekl(a)...

simcha: to nevadi. krome toho, ze ta osudna minuta udelala muj prispevek naprosto neaktualni, se nc zasadniho nestalo. A za vsecko muze radek, vyrusil me pri psani s nejapnou otazkou, jestli i zensky kdyz jsou 40 dni bez sexu, jestli si nejak pomahaji samy, jeste si to s nim vyridim. A nechapu jak takova etericka bytost jako sem ja muze pouzivat sprosta slovicka

tetraFejla řekl(a)...

simcha, elina a celá ta perverzní banda ze simchy (tím myslím především dana; teď je v tom sice nevinně, ale to je jen shoda náhod): Čím to, že dokážete i to nejvznešenější téma totálně dehonestovat? Jak je možné, že od problému současné frankofonní filosofie se dostaneme až k tomu, že "zensky kdyz jsou 40 dni bez sexu [...] si [...] pomahaji samy"? (Je to trochu vytržené z kontextu, ale zhruba to sedí.) Ne že by mi to vadilo ... Vlastně když tak o tom přemýšlím ... Kua! Já jsem na špatným blogu! Simcho? :-)))

Anonymní řekl(a)...

4F: konecne si prozrel. co na to rict? POD MI!!!!!!

Anonymní řekl(a)...

jeezis, to tak vubec neni jak si nekteri myslite (4F), bara totiz prinesla film "40 dni 40 noci", ktery se toho problemu tyka, ovsem hlavnim hrdinou je tam kluk. A samozrejme perverzni chlapy, co jich tu na private mame, nenapadlo nic lepsiho nez se zajimat o to jak to maji baby. ja vlastne vubec nejsem kompetentni na to odpovidat, ale zrovna nebyl nikdo jinej zenskyho pohlavi po ruce:(